نکته های مدیریت زمان

این نکته‌های مدیریت زمان رو از دست نده!

مدیریت زمان از اون چیزهاست که بیشتر مردم می‌خواهند تو اون بهتر بشن، به خصوص برای محل کار. با وجود تلفن گوشی، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های مکرر که کمین کردن تا حواس ما رو پرت کنن، مدیریت موفق زمانبه تدریج سخت‌تر و سخت‌تر می‌شه. با این حال، ۵ تا نکته هست که می‌تونی با استفاده ازشون، عامل‌های حواس پرتی رو محدود کنی و موقع انجام کار یا درس خوندن بهره‌وری بیشتری داشته باشی.

۱. برای تمام کارهای خودت یادآور (ریمایندر) تنظیم کن

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در مدیریت زمان، دانستن ضرب‌الاجل‌هاست. برای آنکه برای حضور در جلسه، کلاس، تماس تلفنی، یا هر موقعیت مهم دیگری آماده باشی، پیشنهاد می‌کنم برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از زمان برگذاری یک یادآور یا ریمایندر تنظیم کن. اینجوری دقیقا می‌دونی که چقدر زمان برای آماده شدن داری و به موقع از کارهای دیگر دست می‌کشی.

۲. یه دفتر برنامه‌ریزی یا پلنر درست کن

توصیه من اینه که یک دفتر داشته باش که تمام اتفاقات و کارها و برنامه‌های روزانه‌ت رو توش یادداشت کنی. تو این دفتر یک فهرست از وظایفی را تهیه کن که باید در هر روز انجام دهی تو این دفتر همچنین می‌تونی ضرب‌الاجل‌ها و قرارهای آینده رو هم یادداشت کنی. با نوشتن این چیزها فضای ذهنت رو بازتر می‌کنی و همینطور تو شلوغی‌های زندگی قرارهای مهم رو فراموش نمی‌کنی. 

۳. برای هر کار محدودیت زمانی تعیین کن

سعی کن برای هر کدام از کارهایی که باید در روز انجام دهی،‌ یک بازه زمانی اختصاص دهی. هنگامی که داری کار را انجام می‌دهی، حداکثر به همان میزانی که تخمین زدی کار انجام بده، اگر تمام نکردی، در پایان زمان متوقف شو و بعدا دوباره به آن کار برگرد. گاهی اوقات فاصله گرفتن از یک کار و انجام ندادن اون به مدت طولانی باعث می‌شه که با زاویه دید جدیدی به اون نگاه کنیم و ایده‌های بهتری به ذهنمون برسه. در نهایت با این کار برای تمامی آیتم‌های لیست وقت می‌گذاری و مهم‌تر از اون نسبت به مدت زمانی که هر کار نیاز داره بهتر آگاه می‌شی. 

۴. از عوامل حواس پرتی دوری کن

اول از همه، نوتیفیکیشن‌های ایمیل خودت رو خاموش کن. برای چک کردن ایمیل‌ها، بلوک‌های زمانی ۳۰ دقیقه‌ای تنظیم کن تا هر چند ساعت یک بار آنها رو چک کنی. دقت کن که عوامل حواس‌پرتی‌ غیرکاری مثل گوشی، شبکه‌های اجتماعی و چک کردن فروشگاه‌های آنلاین رو به حداقل می‌رسونی. تکنیکی که من استفاده می‌کنم اینه که موقع کار کردن، گوشیم رو بی‌صدا می‌کنم و می‌گذارم تو کشوی میز و مثلا هر نیم ساعت یه بار می‌رم سراغش.

۵. از تکنیک‌ها و ابزارهای مدیریت زمان استفاده کن

برای مدیریت زمان کلی تکنیک و ابزار هست که کار ما رو ساده می‌کنن. کلی نرم‌افزار و اپلیکیشن و پلتفرم‌های مختلف هست که می‌تونی با استفاده از اون‌ها و تکنیک‌هایی مثل بلوک بندی زمانی، تکنیک پومودورو، ماتریس آیزنهاور و چیزهای دیگه از زمانت بهترین استفاده رو ببری و بیشترین بهره‌وری رو داشته باشی. 

Leave a Comment

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رئیس زندگی خودت باش