افزایش هوش

افزایش هوش | ترفندهای ذهنی که تو رو باهوش‌تر می‌کنه

فکر می‌کنی که میزان هوش تو هیچ‌وقت تغییر نمی‌کنه و افزایش هوش غیرممکنه؟ اینکه بتونی سریع تصمیم بگیری، راه‌حل‌های مختلف پیدا کنی و تلاش‌هات برای حل یه مساله به ثمر بشینه به چی بستگی داره؟ به بهره‌ هوشی که از بدو تولد داشتی؟ 

تمرین‌های زیادی برای استفاده بهتر از هوش وجود داره، حتی اگه نتونی هوشت رو افزایش بدی، می‌تونی از اون بهتر استفاده کنی. ۱۰ ترفند زیر رو به کار ببیند تا متوجه بشی باهوش‌تر از چیزی هستی که فکر می‌کنی. 

۱. به مغزت خوراک بده

تغذیه نخستین و مهم‌ترین ترفند افزایش هوش هستش. اگه موتورت سوخت مناسب نداشته باشه نمی‌تونی انتظار داشته باشی که با تمام قدرتش فعالیت کنه. اگه از طرفداران رژیم غذایی کم‌چربی هستی، توجه کن که مغز ما از اسیدهای چرب به ویژه امگا۳ قدرت می‌گیره. سعی کن این چربی‌ها رو از مواد غذایی سودمند مانند روغن نارگیل، کره‌ بادوم زمینی و انواع ماهی‌ها، دریافت کنی و چربی‌های مفید به مغزت برسونی.

بیشتر بخون: برنامه ریزی روزانه: با ۷ نکته زندگیت رو متحول کن!

۲. ساعت بدنت رو تنظیم کن

هیچ‌کس به اندازه‌ کافی نمی‌خوابه. اما می‌تونی با دریافت نور بیشتر خورشید و مصرف کمتر شکر و کافئین، ساعت درونی و ریتم خوابت رو کنترل کنی. نور خورشید درست مثل یه الگوی طبیعی در طول روز بهت کمک می‌کنه که ساعت طبیعی بدنت رو هماهنگ کنی و از خوابالو بودن در روز و بی‌خوابی در شب خلاص بشی. 

برای این کار، اپلیکیشن‌های زیادی نیز تو بازار هستش که می‌تونه خوابت را بررسی کنه و مراحل و کیفیت خواب رو بهت گزارش بده.

۳. تمرکز در لحظه رو تمرین کن

یک راه راحت و کاملا قابل انجام برای افزایش هوش و به‌روزکردن مغز، تمرکز کردن روی یک نفر یا یک کار در لحظه است؛ نوعی تمرین برای آگاهی. دوستت داره درباره روزش با تو صحبت می‌کنه وتودر عین حال داری برنامه غذایی فردا رو تو ذهنت مرور می‌کنی؟ پنج دقیقه وقت بگذار تا بر مکالمه متمرکز بشی و تو لحظه حضور داشته باشی. این کار باعث می‌شه ذهن آرام‌تری داشته باشی. 

۴. یوگا کن

وقتی ساعت‌ها پشت میز کار می‌کنی، احساس خستگی، ضعف، بی‌حالی و بی‌انگیزگی بهت غلبه می‌کنه. برای حل این مشکل یوگا رو امتحان کن. این تمرین ساده بهت کمک می‌کنه بدنت رو بکشی، مغزت رو بازسازی کنی، تصویر بهتری از کاری که می‌کنی به دست بیاری و احساس آگاهی بیشتری داشته باشی. یوگا همینطور بهت کمک می‌کنه اصولی رفتار کنی و بدونی بدنت چطور احساس می‌کنه و تو چه نقاطی تمرکز بیشتری می‌خواد. 

۵. تندخوانی یاد بگیر

دانایی واقعا یه قدرته و تو دنیا اطلاعات زیادی برای دونستن وجود داره. چطور قراره همه‌ این اطلاعات رو کسب کنی؟ تندخوانی مهارتی است که مغزت رو برای دریافت و طبقه‌بندی اطلاعات تمرین می‌ده و می‌تونه نتیجه‌ نهایی بازی رو به نفع تو تغییر بده. 

اینو خوندی؟ پیدا کردن علاقه واقعی از بین هزاران ایده

۶. احساساتت رو بازسازی کن

اگه احساسات برخی از مردم اونها را به هر سو نمی‌کشید، بسیار باهوش‌تر و کارآمدتر بودن. مراقبه می‌تونه راه خیلی خوبی برای بازسازی مغز و افزایش هوش باشه؛ کاری که باعث می‌شه وابستگی‌های منفی نداشته باشی، بار روانی خودت رو تخلیه کنی و بسیار سبک‌تر و سریع‌تر رو به جلو حرکت کنی. در زندگی شخصی، یوگا و مراقبه بهت اجازه می‌ده که شکست‌هایت رو بپذیری و به زندگی بازگردی.

۷. یادداشت کن

برای برخی نوشتن بهترین راه «به یاد داشتن» هست؛ چه رو کاغذ باش و چه تو نوت‌های گوشی. حقیقت اینه که بدن و مغز اتصالات بسیار قوی با همدیگه دارن و اگه چیزی رو با دست خودت بنویسی، ذهنت اون رو بهتر ثبت می‌کنه. 

۸. موسیقی کلاسیک گوش کن

حتما دلیل خیلی خوبی هستش که نوابغ همیشه بتهوون و موتزارت گوش می‌کنن. این نوع موسیقی سلول‌های عصبی رو به بهترین شکل راه می‌اندازه. موسیقی کلاسیک این توانایی رو داره که سطح اضطراب رو کاهش بده، درد رو کم کنه، تشنج رو متوقف کنه و تو نبرد بی‌خوابی بهت کمک می‌کنه. 

۹. کار جدید انجام بده

یکنواختی قاتل خلاقیت است. زندگی یکنواخت کارمندی و تماشای مداوم تلویزیون باعث می‌شه که زندگی و ذهنت تلف بشه. تماشای تلویزیون رو کنسل کن و به دنبال دستور پخت غذایی برو که همیشه دوست داشتی بپزی. یک مهارت جدید یاد بگیر، این کار نه تنها برای مغز و افزایش هوش خوبه بلکه روند و شور و حال جدیدی هم به زندگیت می‌ده. 

به اینم سر بزن: ۱۰ ویژگی مشترک میلیونرهای جوان

۱۰. تکرار کن

تکرار همیشه بد نیست. یه نظریه هست که میگه اگه زمان کافی به یه کار اختصاص بدی و وقت مشخصی برای انجام اون در نظر بگیری، تبدیل به یه عادت می‌شه. اگه تازگی‌ها قبل از شروع روز کاری شروع به خوندن وبلاگ‌ها یا مقاله‌های مورد علاقه‌ت کردی، مزایای زیادی در انتظارت نشسته. با داشتن این عادت هر روز صبح اطلاعات زیادی به دست خواهی آورد.

Leave a Comment

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رئیس زندگی خودت باش