لذت بردن از پول

لذت بردن از پول ساده نیست | چطور از پول خودمون لذت ببریم؟

پول برای ما شادی نمی‌خره؛ اما کی می‌تونه حس فوق‌العاده لذت بردن از پول رو انکار کنه و بگه پول خرج کردن نمی‌تونه شادی‌آفرین باشه؟ البته اینکه تو کدام یکی از دسته شخصیت‌ها قرار بگیریم، پاسخ به این سؤال رو بسیار متفاوت می‌کنه. از کدوم دسته هستی؟ به ولخرجی اعتیاد داری؟ از خرج کردن پول طفره می‌روی؟ نگران هستی یا بیش از اندازه به پس‌انداز فکر می‌کنی؟

مدل پول‌خرج کردن تو و میزان اهمیت داشتن پس‌انداز تو زندگی به شدت به چیزی که تو کودکی آموزش دیدی، تجربیات مالی که در چند سال اخیر داشتی، سطح درآمد و میزان هزینه‌های زندگیت بستگی داره. اما در هر صورت فرقی نداره تو هر دسته‌ای که قرار بگیری باید هوشمندانه خرج کنی. اگر معتقدی پول برایت شادی نمی‌آورد یعنی لذت بردن از پول رو بلد نیستی و نمی‌دونی چطور پول خرج کنی. البته باید بدونی که میان سطح درآمد بالا و میزان لذت از زندگی نسبت مستقیمی وجود نداره اما اگه بتونی با پول خودت راحتی و تجربه‌های خوب و مفید به دست بیاوری، یعنی راه لذت بردن از آن را یافته‌ای.

این لذت بردن به گواه مطالعات «الیزابت دان»، استادیار روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا و «مایکل نورتون» استاد بازاریابی دانشکده‌ی کسب‌وکار هاروارد با رعایت پنج اصل کلی قابل دستیابی هست: نخست، به دنبال خرید تجربه‌ها باش؛ دوم، از محدودیت‌ها لذت ببر؛ سوم، زمان بخر؛ چهارم، با تأخیر استفاده کن؛ پنجم، روی دیگران سرمایه‌گذاری کن.

خواندن این پنج اصل چندان فوت‌وفن لذت بردن از پول و خرج کردن اون رو برایت روشن نمی‌کنه اما با پیشنهادهایی که در ادامه می‌خونی همه نکته‌ها رو به تفصیل درک خواهی کرد.

قبل از اینکه ادامه مطلب رو بخوانی به این فکر کن تا کنون با پول خرج کردن چه به دست می‌آورده‌ای؟ چیزی که در نهایت به دست می‌آوردی، باعث خوشحالیت می‌شد؟ طی فرآیند پول خرج کردن چقدر لذت می‌بری؟ احتمالاً وقتی می‌خواهی پول خرج کنی انقدر هیجان‌زده هستی که به هیچ‌یک از اینها فکر نمی‌کنی. یا شاید هم با خودت بگویی اونقدرها هم وقت کافی برای فکر کردن ندارم. در هر حال خود تو هستی که با درنظرگرفتن شرایط، راه خوبی برای لذت بردن از مادیات پیدا می‌کنی.

رئیس‌ها و کارآفرینان؛ کمک‌های بشردوستانه داشته باشین

اینکه تحقیقات دانشمندها می‌گه «هزینه کردن برای دیگران آرامش و شادی بیشتری در انسان پدید می‌آورد تا هزینه ‌کردن برای خودمون»، چندان موضوع عجیبی نیست. همه ما زمان هدیه دادن به دیگرون این حس رو کم و بیش تجربه کردیم. این کار دقیقا اصل پنجم از اصول پنجگانه‌ای هست که بهش اشاره کردیم.

بیشتر بخون: ماجرای چاله‌های نصفه حفر شده

می‌تونی برنامه‌ ثابت و مشخصی برای کمک به مؤسسات خیریه، انجمن‌های حمایتی یا افرادی داشته باشین که به طور مستقیم اونها رو می‌شناسین. اگه صاحب کسب‌وکار موفقی هستی، چنین مجموعه‌ای رو با کمک کارکنان خود یا با نیروهای جدیدی ساماندهی کنی. مطمئن باش این آرامش رو هیچ جای دیگه‌ای نخواهی یافت.

خانه‌دارها؛ به وسایل راحتی خونه‌ خودتون اهمیت بدین

احتمالا خیلی‌ها فکر می‌کنن چون فعالیتی خارج از خانه ندارن، به راحتی می‌تونن تمام کارهای خانه رو به عهده بگیرن. این تصور اشتباهی هستش چون به خوبی می‌دونی که کارهای خانه تمام وقت روز رو می‌گیره و بسیار خسته‌کننده هم هست. به دنبال خرید زمان و تجربه‌های جدید باش. پول خودت رو برای خرید یه ماشین ظرفشویی هزینه کن تا زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشی، بگذار زمان چیزی به دانسته‌هایت اضافه کنه.
نگذار هیچ وسیله‌ای تو خانه نیازمند تعمیر باقی بمونه، اتویی که وقت زیادی ازت می‌گیره یا کمدی که کارایی خودش رو برای نگهداری حجم بالای لباس‌هایت از دست داده، می‌تونه از تو زمان بگیره. به اصل سوم خوب فکر کن.

کارمندها؛ قرارهای دوستانه و اجتماعی بگذارین

استفاده از «وقت» و «پول» برای تعامل با دیگران فرمول جادویی لذت بردن از پول خرج کردن است. سعی کن هیچ وقت پیشنهاد ملاقات با گروه‌هایی که عضو اون هستی رو رد نکنی. با دوست‌هات و کسانی که ممکنه با اونها آشنا بشی، وقت بگذرون. این کار یه انرژی جادویی تو زندگیت ایجاد می‌کنه، انرژی‌ای که تمام خستگی کار و زندگی رو از تنت به در می‌کنه؛ یه لذت وصف‌ناشدنی. به اصل نخست پایبند باش و یه تجربه‌ جدید برای خودت بخر.

این مطلب رو دیدی؟ افزایش هوش | ترفندهای ذهنی که تو رو باهوش‌تر می‌کنه

شاید این وقت‌گذراندن با دیگران چندان هم برنامه‌ریزی شده نباشه؛ شاید در حد احوالپرسی و کمی لبخند تو جریان سفارش قهوه‌ مورد علاقه‌ات تو کافی‌شاپ همیشگی باشه، اما همین تعامل کوتاه رو دست کم نگیر. مثلا می‌تونی هر ماه به یه مغازه‌ خوب و مورد علاقه‌ت بری و شکلات دست‌ساز یا کتاب بخری. این هزینه ماهیانه، کل سال تو رو می‌سازه.

اقتصادی‌ها و نگران‌ها؛ خوب سفر کنین

اگر بهترین نوعش رو بخوای که طبیعتا سفر دور دنیاس، اما کمتر از اون هم قبوله! فشار کاری زیادی داری و استرس بالایی رو تحمل می‌کنی. تو چنین شرایطی یه تجربه جدید، اصل نخست، داروی دردهای توست. همین که بلیت کنسرت رو رزرو می‌کنی یا تور مناسبی برای یه سفر پیدا می‌کنی، حال بهتری داری. انتظار کشیدن برای تجربه‌ جدید هم لذت‌بخش هست.

اگر اقتصادی هستی و برای هر سفر یا برنامه تفریحی حساب‌ و کتاب می‌کنی، برای لذت بردن از پول خودت، یه بار هم که شده یه تجربه‌ خوب بدون استرس برای خودت فراهم کن. یه سفر خوب و نسبتا پرهزینه‌تر بهتر از چند سفر پر از حساب و کتابه.

همسران؛ خاطره‌ها رو زنده کنین

نخستین سفری که رفتین و نخستین جایی که توش با هم یه فنجان چای خوردین رو حتما به یاد دارین. دوست ندارین یه بار دیگه به اونجا سر بزنین؟ چون مدت‌هاست که به این مکان‌ها برنگشتین، هزینه کردن برای اینها براتون لذت‌بخش خواهد بود. اصولا رسیدن به چیزی که بهش دسترسی ندارین یا دسترسی محدودی دارین، حس خوبی برای شما ایجاد می‌کنه؛ گاهی این حس رو با پرداخت پول برای خودت بخر. این اصل دوم از اصول پنج‌گانه هستش.

وقتی پس از مدت‌ها طعم دمنوش‌های چایخانه‌ پاتوق دوران دانشجویی‌تون رو می‌چشین، براتون لذت‌بخش نیست؟

شاید اینم برات جالب باشه: مقابله با اهمال کاری | چرا نباید کار امروز رو به فردا انداخت؟

غمگین‌ها؛ گاهی خرید رو فراموش کنین

اصل چهارم رو رعایت کنین. گاه میان آنچه براش هزینه می‌کنین و استفاده از اون، فاصله بینداز. پیش‌خرید بلیت کنسرت‌ها و برنامه‌ریزی برای مهمانی‌ها و سفرها از این دسته‌ هستن. بگذار یه موضوع خوب داشته باشی که بهش فکر کنی و براش منتظر بمونی. همیشه برای خرید به سراغ فروشگاه‌ها نرو. از فروشگاه‌های اینترنتی کالاهای مورد نیازت رو سفارش بده و برای دریافت اونها ساعت‌های خوشی رو در انتظار بگذرون.

برای استفاده از این اصل کمی خلاقیت به خرج بده. دمنوش‌های مورد علاقه‌ت رو بخر و تو اعماق کابینت جاسازی کن. مطمئنا اون رو فراموش خواهی کرد و بعد از چند ماه که اونها رو یافتی، حس خوب یک کشف تاریخی در درونت زنده خواهد شد.

Leave a Comment

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رئیس زندگی خودت باش