سحرخیز شدن

سحرخیز شدن با ۱۰ استراتژی | صبح زود بیدار شدن به این سادگی

اگه همیشه سحرخیز شدن برات چالش بوده و یه روز رو هم به خاطر نداری که بدون غرغرکردن و گره ابرو از رختخواب بیرون اومده باشی. اگه تا حالا برای تغییر نگرشت نسبت به صبح زود بیدار شدن تلاش نکردی، حالا زمان تصمیم‌گیریه. اما انتظار نداشته باش این سحرخیز شدن یه شبه اتفاق بیوفته.

واقعیت اینه که برخی از عادت‌هامون سبک زندگی ما رو به طرز بی‌رحمانه‌ای تغییر می‌دن. اگه قرار باشه این تغییر، از کیفیت زندگی ما کم کنه و بر حرفه، روابط عاشقانه، خانوادگی و یادگیری ما تأثیر منفی بذاره، چرا باید بهش پایبند بود؟

کافیه تصمیم بگیری از موقعیت صبح برای کارهات استفاده کنی، اگه سحرخیز شدن چیزیه که واقعا می‌خوای، ۱۰ استراتژی کاربردی رو بهت میگم.

غر زدن رو تموم کن!

تو هم سال‌ها نگرش «صبح زود بده» رو تو خود تقویت کردی. هرصبح دکمه‌ Snooze گوشیت رو بارها فشار می‌دهی. با خرخرکردن مثل یه انسان اولیه که تازه از غار بیرون آمده برای خودت قهوه یا چای می‌ریزی و با استوری کردن «از صبح زود بیدارشدن متنفرم» تو اینستاگرم، الگوی رفتاری غلط خودت رو گسترش هم می‌دی!

باید همه‌ این حرف‌ها رو کنار بگذاری. این نوع تفکر احتمالا از دوران مدرسه با همه‌ی ما باقی مونده اما برای اینکه بتونیم سبک زندگی خودمون رو تغییر بدیم، باید تفکرات منفی رو از خودمون دور کنیم.

صبح ایده‌آل خودت را تصور کن

این مورد از موقعیت‌های نادری هستش که می‌تونی با اون فانتزی‌های خودت رو به واقعیت تبدیل کنی. خودت رو صبح‌ها طوری تصور کن که دوست داری: دوست داری صبحت شامل چه چیزهایی باشه؟ قهوه‌ت رو با آرامش تو تراس بنوشی؟ یه کتاب بخونی؟ یوگا کنی؟

اگه برات مشخص باشه که چه فضایی رو دوست داری، برای فراهم کردن اون بیشتر تلاش می‌کنی و این انگیزه‌ خوبی برای بیدارشدن بهت می‌ده.

تصمیمت رو با کسی که دوستش داری درمیون بذار

باید درباره‌ تصمیم خودت با کسی که دوستش داری، همسر یا اعضای خانواده صحبت کنی. درهرحال همه‌ اونها باید از برنامه تومطلع بشن و با اون هماهنگ باشن. این نکته رو به یاد داشته باش که تا زمان که توسحرخیز شدن خودت احساس تغییر روشنی نکردی، این موضوع رو با افراد دیگه درمیون نگذار، اگه برنامه‌ت به خوبی پیش نره، نگرش منفی دیگرون ممکنه روی انگیزه‌ات تاثیر منفی بگذاره و باز چرخه‌ تغییر به خانه اول برگرده.

برای سحرخیز شدن، ضرب‌الاجل تعیین کن

برای به نتیجه رسیدن باید ضرب‌الاجل تعیین کرد. اگه بازه‌ رسیدن به ساعت بیداری مورد نظرت رو باز بگذاری، هرگز به نتیجه نمی‌رسی. هیچ‌وقت نمی‌دونی که چه شرایط بازدارنده‌ای مانند مقاومت‌های عاطفی یا موانع شخصی و حرفه‌ای سر راه تصمیمت قرار خواهد گرفت، پس عجله کن!

یادداشت کن که ساعت ایده‌آل تو برای از رختخواب برخاستن چه زمانی هستش و هر روز ساعت خودت رو ۱۰ دقیقه نزدیک‌تر به اون ساعت کوک کن.

زنگ آلارم خودت رو تغییر بده

بعضی‌ها با زنگ آلارم خودشون مشکلی ندارن اما به نظر من فرقی نمی‌کنه این زنگ چی باشد، در هر صورت رومخی خواهد بود. یه نکنیک خوب بیدار شدن با صدای رادیو هستش. صدای رادیو کمتر ناگهانی و شوک‌دهنده‌اس و کمک می‌کنه مرحله‌ی تغییر از خواب به بیداری رو بهتر بگذارونی.

تو هم صداهای مختلف رو برای آلارم خودت امتحان کن و اون چیزی که برای تو بهتره رو انتخاب کن.

یک صبح بدون استرس برنامه‌ریزی کن

چیزی که تو در بزرگسالی فراموش می‌کنیم، احساس آزادی داشتن مثل یه بچه هستش. زمانی که هیچ ایده‌ای از برنامه‌ریزی، ضرب‌الاجل، اهداف یا استرس نداشتیم، به احساساتمون اهمیت می‌دادیم و تصوراتمون فرمان می‌داد که هر کاری ممکنه. نمی‌دونم چنین احساسی چه زمانی برای ما ناخوشایند شد اما این رو می‌دونم که این ذهنیت بهترین راه برای آغاز صبح است.

چیزهایی که همیشه می‌خواهی اما هیچ وقت انجام نمی‌دی چی هستن؟ این کارها رو تو ساعات صبح برنامه‌ریزی کن تا نسبت به اونها احساس گناه نداشته باشی.

من وقتی روز رو با کاری شروع می‌کنم که مدت‌ها قرار بوده انجام بدم، نگرشم نسبت به همه کارها در روز تغییر می‌کنه و مسئولیت رسیدگی به کارها و چالش‌های بعدی رو بهتر می‌پذیرم.

بهونه‌های خوابیدن رو از بین ببر

در طول تنظیم چرخه خواب ممکنه بعضی روزها سخت‌تر از بقیه باشن. صبح‌هایی خواهند بود که هر کاری می‌کنی تا خاموش کردن آلارم رو توجیه کنی و به رختخواب برگردی.

سعی کن صبح خودت رو ساده‌تر کنی. اگه خیلی خسته هستی و حوصله قهوه درست کردن نداری، قهوه‌سازت رو از شب قبل آماده کن تا صبح فقط یه دکمه بزنی. اگه خانه‌ت سرده، ژاکت و دمپایی‌های خودت رو کنار تخت خواب بگذار. اگه نمی‌دونی برای صبحانه چه باید بخوری، از شب قبل جزئیات اون رو آماده کن.

زنجیره تغییر رو نشکن

برای سحرخیز شدن یه ضرب‌الاجل تعیین کرده‌ای و سعی می‌کنی تو یه دوره مشخص به اون برسی. سعی کن این زنجیره رو نشکنی. یکی از بهترین انگیزه‌ها برای ادامه‌ روند صبح زود از خواب بیدار شدن اینه که روتین صبحگاهی خودت رو ثابت نگه داری. مثلا تا سر ساعت ۹ همه‌ کارهای عمده رو انجام داده باشی در حالی که دیگرون تازه از خواب بیدار می‌شن. این کار به بقیه‌ روز من احساس آرامش می‌ده چون نگرانی نسبت به تداخل کارهای روزانه با هم نخواهم داشت.

شب قبل کافئین نخور

شب‌ها چهار یا پنج ساعت قبل از خواب، کافئین نخور. تحقیقات نشون داده که یه ساعت پس از مصرف کافئین، این ماده در خون به بالاترین سطح خود می‌رسه و ممکنه این وضعیت تا شش ساعت نیز باقی بمونه.

اگه قبل از رفتن به رختخواب کافئین بخوری تلاشت برای به خواب رفتن و خواب عمیق داشتن بی فایده خواهد بود.

بدنت رو هیدراته نگه دار

یکی از دلایل خستگی و خواب‌آلوده بودن، کاهش میزان آب بدن هستش. در طول شب مقدار زیادی از آب بدن خودت رو با تعریق و بازدم از دست می‌دهی؛ چیزی که بخشی از دلایل کم بودن وزن بدن در صبحگاه نیز هست. بدن تو نیاز به جبران آب از دست رفته خودش داره. راه حل این کار ساده‌س، همیشه یه لیوان پر از آب کنار تخت خوابت داشته باش.

Leave a Comment

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رئیس زندگی خودت باش